حسین اتحادی شنبه 25 آذر 1391 08:16 ب.ظ نظرات ()
دو تصویر از جنگنده چند منظوره سوخو-35بی-ام رو مشاهده کنید. نکته ی این تصاویر بحث جدایش جریان هست که از امتداد ریشه بال شروع شده و به دلیل شرایط جوی و احتمالا رطوبت کافی هوا، جریان به شکل قابل مشاهده ای در آمده: 






جدایش جریان به معنی اینه که دیگه جریان هوا از شکل سطح تبعیت نمیکنه و به جای عبور از روی سطح، از اون جدا میشه.

البته در تصاویر بالا هنوز جدایش به طور کامل شروع نشده و جریان گردابه ای ناشی از خاصیت امتداد یافتگی ریشه بال مشاهده میشه.



محور طولی: خطی که نوک هواپیما رو به دم اون وصل میکنه محور طولی نام داره(تعریف ساده)

وتر بال: خطی که لبه جلویی(لبه حمله) مقطع بال(ایرفویل یا بالواره) رو به لبه عقبی(لبه فرار) وصل می کنه وتر نام داره

زوایه حمله: به زاویه محور طولی هواپیما با خط افق زاویه حمله گفته میشه. معمولا هواپیماها برای پرواز بایستی چند درجه زاویه حمله مثبت(بالاتر از افق) بگیرند تا نیروی بالابرنده توسط بال تولید بشه.


زاویه حمله یا زاویه وتر مقطع بال با افق. خطوط مشکی خطوط جریان هوا هستند.

جدایش جریان: در حالت پرواز عادی هواپیما، جریان هوا از روی سطح عبور میکنه. اما با افزایش زاویه حمله(با فرض ثابت بودن سرعت)، کم کم جریان دیگه از شکل سطح جسم تبعیت نمیکنه و راه خودش رو میره. به این پدیده جدایش میگن که باعث کاهش نیرو بالابرنده(لیفت یا برآ) میشه.


جدایش جریان از سطح در زوایه حمله زیاد

از مقایسه دو تصویر بالا ممکنه ابهامی پیش بیاد که باید دقت کرد تصویر اول ساختگی هستند و قصدش توضیح جدایش نیست و تصویر دوم نمایش صحیحی از جدایش جریانه(Flow separation).

البته شروع این پدیده به عوامل مختلفی بستگی داره که به جز زاویه حمله، شامل سرعت پرواز و شکل سطح هم هست.

در ادامه چند تصویر دیگه از بروز جدایش جریان در پرواز واقعی رو مشاهده می کنید. به جریان گردابه ای که از امتداد ریشه بال بوجود میاد هم دقت بفرمایید.