منوی اصلی
مهندسی مکانیک و هوافضا
www.Aeros.ir
  • حسین اتحادی پنجشنبه 17 اسفند 1396 08:32 ب.ظ نظرات ()
    با سلام ، کلیه دانشجویان اینجانب جهت مشاهده تمارین روی درس مربوط به خودشان کلیک کنند :

    درس مکانیک سیالات

    درس ترمودینامیک

    درس آیرودینامیک 1

    درس آیرودینامیک 2

    درس مقدمه ای بر هوافضا

    درس انتقال حرارت
    آخرین ویرایش: پنجشنبه 17 اسفند 1396 08:36 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی جمعه 13 آذر 1394 03:09 ب.ظ نظرات ()
    پدیده ای که در آن تغییر پسا در حین نزدیک شدن پرواز به زمین حاصل می شود تاثیر زمین گویند. اغلب خلبانان این پدیده را به عنوان تمایل به شناوری توصیف کرده اند و برخی هم ادعا کرده اند این شناوری حاصل از نیروی به سمت پایین هوا به وسیله بال و بازگشت آن پس از برخورد به زمین است .

    www.sem-mec.sub.ir
    به ادامه ی مطلب مراجعه کنید
    آخرین ویرایش: جمعه 13 آذر 1394 03:20 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی شنبه 7 آذر 1394 02:42 ب.ظ نظرات ()

    انواع نمودار، کاربردها و روش کشیدن آن‌ها در برنامه‌ی اکسل

    در بسیاری از پژوهش‌ها به منظور بیان به‌تر نتایج و انتقال ساده‌تر مفاهیم، توصیه می‌شود داده‌ها را دسته‌بندی کرده و در جدول‌ها و نمودارها نمایش داده شود. نرم‌افزارهای گوناگونی می‌توانند برای کشیدن نمودار به کار برده شوند. پرکاربردترین، ساده‌ترین و فراگیرترین نرم‌افزار موجود، برنامه‌ی اکسل از مجموعه‌ی میکروسافت‌آفیس می‌باشد. این برنامه اگر چه حرفه‌ای نیست و بسیاری پژوهش‌گران از نرم‌افزارهای دیگری مثل SPSS‌ یا msTAT استفاده می‌کنند، اما شروع خوبی برای یادگیری کاربرد نمودارها و کشیدن آن‌ها به کمک رایانه می‌باشد.

     

    نخستین مرحله‌ از رسم نمودار، وارد کردن داده‌ها در یک کاربرگ (worksheet) از برنامه‌ی اکسل می‌باشد. نام متغیرها یا گروه داده‌ها را نیز بالای ستون مربوط به آن بنویسید. معمولا متغیر یا گروه داده را در ستون اول و فراوانی یا مقدار هر گروه یا متغیر را در ستون بعد روبروی آن وارد می‌کنند. برنامه‌ی اکسل متغیر یا گروه داده را به صورت خودکار، روی محور افقی و فراوانی یا مقادیر را روی محور عمودی نشان می‌دهد.

    انواع نمودارهای پیش‌فرض در برنامه‌ی اکسل وجود دارد که هر کدام دارای کاربرد ویژه‌ی خود می‌باشد. به عبارتی هر کدام از انواع نمودارها برای بیان داده‌های خاصی مناسب‌ترند. در ادامه پرکاربردترین انواع نمودارها و نحوه‌ی رسم آن‌ها شرح داده شده است.

     

    نمودار میله ای:

    هنگامی که داده ها یا متغیرهای گسسته یا طبقه‌بندی شده داریم، نمودار میله‌ای یک نمودار گویا برای نشان‌‌دادن داده‌هاست. برای مثال تعداد فرزندان خانواده یا تعداد افرادی که به یک سوال پاسخ مثبت داده‌اند، داده‌های گسسته‌اند. متغیر دما را می‌توان به عنوان مثال به سه دسته‌ی 34-25، 44-35 و 54-45 طبقه بندی کرد. برای تحلیل بسیاری از پرسش‌نامه‌ها نیز نمودار میله‌ای می‌تواند مناسب باشد.

    برای رسم نمودار در اکسل داده‌ها را وارد کنید:

    رسم نمودار در اکسل

     

    به ادامه ی مطلب مراجعه کنید
    آخرین ویرایش: شنبه 7 آذر 1394 02:47 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی دوشنبه 2 آذر 1394 01:01 ق.ظ نظرات ()
    کلیووات ساعت (با نمادهای kW·h ،kW h یا kWh) یکی از یکاهای تجاری انرژی الکتریکی است. از آنجایی که انرژی حاصلضرب توان در زمان است و از سوی دیگر توان بر حسب وات یا کیلووات و زمان بر حسب ثانیه یا ساعت اندازه‌گیری می‌شود، واحد انرژی به صورت وات‌ساعت یا کیلووات ساعت خواهد بود. یک کیلووات ساعت برابر است با انرژی مصرف‌شدهٔ دستگاهی با توان ۱۰۰۰ وات در مدت یک ساعت.
    از کیلو وات ساعت(KWH)برای محاسبه میزان انرژی الکتریکی مصرفی مصرف کننده ها استفاده می شود. شایان ذکر است که این واحد با توان الکتریکی متفاوت است.به طور مثال اگر یک لامپ با 100 وات توان به مدت 10 ساعت روشن باشد به میزان یک کیلو وات ساعت انرژی مصرف می کند.


    به ادامه ی مطلب مراجعه کنید
    آخرین ویرایش: دوشنبه 2 آذر 1394 01:04 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی دوشنبه 2 آذر 1394 12:26 ق.ظ نظرات ()
    ماهی‌واره یا هَوابُر یا اِیرفُویل نام شکل ویژه‌ای است که مقطع بال هواپیما یا برخی از تیغه‌های صنعتی مثل ملخ‌ها و پروانه‌ها دارند.
    جسمی که این شکل را داشته باشد با حرکت در شاره‌ای مانند هوا یا آب (برپایه اصل برنولی) نیروی برآ ایجاد می‌کند. عامل اصلی پرواز هواپیما همین شکل ماهیواره مقطع بال آن است که با حرکت در هوا و ایجاد نیروی برآری که بیشتر از نیروی وزن هواپیما (و در جهت مخالف نیروی وزن) است باعث پرواز هواپیما می‌شود.
    قسمت جلویی ایرفویل لبه حمله (Leading Edge) نامیده میشود و اولین محل تماس با هوا می­باشد و از نظر طراحی ظرافت و حساسیت بالایی دارد. قسمت انتهایی، لبه ی فرار (Trailing Edge) نامیده میشود و مانند یک لبه ی تیز است و در انتهای این محل هوای قسمت بالایی و قسمت پایینی به یکدیگر می رسند. روی آن «سطح روئین» یا «انحنای رویی» (Upper Camber) نامیده میشود و زیر آن «سطح زیرین» یا «انحنای زیرین» (Lower Camber) نامیده شود.
    در مهندسی هوافضاایرفویل جایگاه ویژه‌ای دارد. به طوری که پایه اساس پرواز و بهینه‌سازی آن از مطالعه روی ایرفویل‌ها آغاز شد. برادران رایت هم قبل از اولین پرواز مطالعات و آزمایشاتی روی ایرفویل‌های مختلف داشتند و توسط تونل بادی که خودشان ساخته بودند دست به آزمایش می‌زدند.
    گه بخوام «بال هواپیما» رو خیلی ساده بیان كنم باید بگم بال امتداد یافته یك «ایرفویل» هستش...در ایرفویل ما جریان دوبعدی رو بررسی می كردیم ولی در بال، جریان سه بعدی میشه و مسائل دیگه ای هم در میان میاد كه باعث میشه نمودارها و مقادیر تغییر كنن...
    قبل از بررسی این تغییرات و نمودارهای مربوطه با مهمترین پارامترهای بال باید آشنا بشیم...
    پارامترهای مهم بال:
    مساحت بال (S): طراحان هواپیما معمولا ، قبل از طراحی بال و مشخص كردن پارامترهای بال، مساحت مرجع بال رو بدست میارند.
    ایرفویل (مقطع بال): همانطور كه گفته شد انتخاب ایرفویل مناسب یكی از مهمترین فرایندهای طراحی بال هواپیماست...ایرفویل رو هم میشه طراحی كرد و هم انتخاب كرد. طراحی ایرفویل كار سختیه و شركت های بزرگ مثل بوئینگ و ایرباس معمولا برای خودشون ایرفویلهای خاصی طراحی می كنن. اما برای ما كه تواناییش رو نداریم بهتره كه از میان انبوهی از ایرفویلها، یكی رو انتخاب كنیم...خب شاید بپرسید كه چه ایرفویلی برای بال مناسبه؟... بستگی به ماموریت و شرایط هواپیماتون داره.... مثلا اگه هواپیماتون برای سرعتهای كم طراحی شده، باید به دنبال ایرفویلهای سرعت پایین (low speed airfoil) باشید. یا اگه هدفتون بالا بودن ضریب برآ هست باید به دنبال ایرفویل های high lift باشید و ...
    [تصویر:  airfoil_selection.gif]
    دهانه بال (b-wing span): مسافت مستقیم بین دو نوك بال هواپیماست. اگه در هواپیماهای مختلف دقت كرده باشید هر چقدر كه هواپیما سریعتر حركت كنه، دهانه بالش كوچكتره و این به كارایی بال در سرعت های مختلف مربوط میشه.
    به ادامه مطلب مراجعه کنید
    آخرین ویرایش: دوشنبه 2 آذر 1394 12:30 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی یکشنبه 1 آذر 1394 05:41 ب.ظ نظرات ()
    در یک پره توربین بادی با افزایش شعاع سرعت جریان عبوری از روی پره افزایش میابد ( V= r * omega ). و همچنین زاویهسرعت ظاهری ( برایند سرعت باد و سرعت چرخشی ) متناسب با آن زیاد میشود . برای جبران این افزایش زاویه حمله ، به ایرفویل زاویه تاب میدهیم . برای درک بیشتر به تصاویر ذیل دقت کنید :


    به ادامه ی مطلب مراجعه کنید :
    آخرین ویرایش: یکشنبه 1 آذر 1394 07:01 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی جمعه 29 آبان 1394 05:10 ب.ظ نظرات ()


    عملگر های منطق

    &

    و (ترکیب عطفی)

    |

    یا (ترکیب فصلی)

    ~

    نقیض

    xor

    یا (مانع جمع)

    any

    تعیین کننده اینکه آیا مولفه غیر صفر در یک بردار وجود دارد یا خیر

    all

    تعیین کننده اینکه آیا همه مقایسه ها درست است یا خیر

     

     

     

    عملگر های روابط

    ==

    مساوی

    ~=

    نا مساوی

     <

    کوچکتر (کمتر)

    > 

    بزرگتر (بیشتر)

    <=

    کوچکتر یا مساوی

    >=

    بزرگتر یا مساوی

     

    نکته : عملگرهای && و || برای AND و OR شروط بکار میرن ، یعنی زمانی که بخواید درست بودن 2 شرط بصورت همزمان (درست بودن هر 2 شرط) رو بررسی کنید از && و یا وقتی که بخواید درست بودن یکی رو بررسی کنید از || استفاده میکنید.

    عملگرهای & و | هم در واقع میشه گفت عملگرهای ریاضی هستند و توی محاسبات مورد استفاده قرار میگیره. به این صورت که وقتی بخواید 2 مقدار رو بصورت بیت به بیت با هم AND و یا OR کنید مورد استفاده قرار میگیرند.
    آخرین ویرایش: دوشنبه 2 آذر 1394 01:05 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی چهارشنبه 27 آبان 1394 09:12 ب.ظ نظرات ()
    Some of the most common ones that I use are:
    www.sem-mec.sub.ir\
    1. Ctrl+R / Ctrl+T: Comment / Uncomment
    2. Ctrl+I: Auto-indent
    3. Ctrl+C in the command window: Force MATLAB to abort
    4. F5: Run code
    آخرین ویرایش: چهارشنبه 27 آبان 1394 09:16 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی چهارشنبه 20 آبان 1394 04:09 ب.ظ نظرات ()
     برای فهم بهتر درگ القایی باید ابتدا به الگوی جریان در اطراف بال هواپیما دقت بشه... همانطور که می دونیم جریان فرووزش در بال وجود داره و این جریان به خاطر گردابه های نوک بال هست. جریان گردابه ای باعث میشه سیال روی بال به سمت پایین سوق پیدا کنه، شکل زیر رو ببین:


    حالا اگر از نمای کنار به مقطعی از بال که در معرض جریان آزاد قرار داره، نگاه کنیم متوجه میشیم که جهت جریانی که به بال برخورد میکنه، لزوما همجهت با سرعت جریان آزاد نیست. در تصویر زیر ببینید جریان ازاد که با نام incoming airstream مشخص شده به صورت افقی به سمت بال می آید اما در نزدیکی بال به دلیل وجود جریان فرووزش، برآیند بردار سرعت فرووزش با بردار سرعت جریان ازاد، جهت جدیدی از جریان به وجود می آورد که درد شکل زیر با نام Departing airstream مشخص شده. در واقع در هر بالی این جهت جریان واقعی است که به بال برخورد می کند.

    تا اینجا فهمیدیم که جهت جریان واقعی که به بال برخورد می کنه به چه گونه است. ااما نکته مهم دیگر اینه که جهت بردار درگ همیشه در راستای جهت جریانیست که به بال برخورد میکنه و لیفت عمود بر این جریان هست. خب با این اوصاف می بینیم که وقتی جهت جریان واقعی به صورت شکل فوق باشه، بردار لیفت هم کمی تمایل به راست می کنه و در اینجا با تقسیم این بردار به دو مولفه افقی و عمودی (در راستای جریان ازاد و عمود بر آن) به یک بردار کوچک می رسیم که بردار درگ القایی خواهد بود.
    آخرین ویرایش: چهارشنبه 20 آبان 1394 04:12 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی یکشنبه 10 آبان 1394 08:55 ب.ظ نظرات ()

    باد بواسطه عمل آیرودینامیكی كه بالا بر نامیده می شود ، نیروی خود را به مبدل های بادی می دهد نیروی بالا بر همان نیرویی است كه در بالهای هواپیما هنگام پرواز بوجود آمده و سبب صعود هواپیما می شود به سبب فرم پره توربین ، جریان هوایی كه از بالای آن می گذرد ، مسیر طولانی تری را طی كرده ، و در نتیجه رقیق گشته ، روی پره تولید مكش می كند ، عكس آن جریان هوایی است كه از زیر پره می گذرد و مسیر كمتری دارد ، در نتیجه غلیظ بوده و به پره فشار وارد می كند نیروی رانش كه عمود بر سطح دایره گردش پره هاست ، بوسیله پره ها و برج نگهدارنده توربین خنثی می شود.
    آخرین ویرایش: چهارشنبه 20 آبان 1394 04:14 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • حسین اتحادی یکشنبه 10 آبان 1394 08:30 ب.ظ نظرات ()

    گرچه طراحی های مختلفی برای توربین بادی موجود می باشد ولی به طور عمده به دو دسته کلی بر اساس جهت محور چرخش تقسیم بندی می شوند:

     محور افقی:  (Horizontal Axis Wind Turbines(HAWTS که نوع رایج آن می باشد.

     محور عمودی: (Vertical Axis Wind Turbines(VAWTS

     

    انرژی بادی 4

    جریان هوا بر روی هر سطحی دو نوع نیروی ایرودینامیکی با نام های درگ و لیفت به وجود می آورد که نیروی درگ در جهت جریان باد است و نیروی لیفت عمود بر جریان باد می باشد. یکی از این نیروها یا هر دو می توانند نیروی مورد نیاز برای چرخش پره های توربینهای بادی را تامین نمایند.

     به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

    آخرین ویرایش: یکشنبه 10 آبان 1394 08:34 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 29 ... 7 8 9 10 11 12 13 ...
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic